Molbo-NSB

Nu har æ snart lest ut boka "The imported Ghanaian" kor en ghaneser oppvokst i utlandet lufter sine frustrasjoner om Ghana og alt som gjøres annerledes og for ho, på feil, uvant, dårlig måte. Spesielt kan æ si mæ enig i hennes klager om kundeservice i Ghana, som e et begrep totalt ukjent for majoriteten av ghanesera. Men, det e ikke så mye bedre her i Norge, spesielt ikke på NSB.

Her e min korte, men irriterende NSB-historie

Æ skulle ta toget til Trondheim fra Levanger. Gikk inn på stasjonen for å kjøpe billett, siden du må betale 20 kr ekstra i straffegebyr hvis du kjøper billett på toget og ikke på automat. Dessverre ville ikke automaten ha kortet mitt, og æ fikk ikke kjøpt billett. Maskina låste sæ også, og dem bak mæ i køen fikk heller ikke kjøpt billett. Æ fortalte konduktøren korsn det va, og han sa med en mistenksom tone: jaaa, va det bare du som hadde problemer med den? Nei sa æ. Heldigvis va det mange bak mæ som kunne backe opp historien min. Da æ sku tilbake til Levanger, prøvde æ igjen med kortet mitt, men det funka fremdeles ikke så æ betalte med cash på automaten og det gikk helt fint.

Dermed hadde æ lært, billettautomatan liker visst ikke Skandia-bankkort. Greit, æ ska være føre var fra nu av, og betale kontant. Så skulle æ til Værnes på tirsdag, og betalte kontant på automaten på Levanger. Æ fikk vekslepenger, men ingen billett! Hjelp! Det jobber jo ingen på stasjonen man kan be om hjelp, så æ måtte se om mine medreisende kunne være av assistanse. En mann kom, og kjøpte sin billett, men han fikk MIN billett ut med vekslepengan. Fint for mæ, men han fikk ingen billett og måtte vel forklare sæ på toget, han skulle i motsatt retning...

Men det slutter ikke her. Da æ landa på Værnes idag, og skulle tilbake til Levanger med toget, hadde æ også pengan klar. Men akk og ve, den automaten tok ikke cash gitt, og kortet mitt funka jo selvsagt fortsatt ikke. Så der sto æ da, og tenkte kor moro det sku bli å forklare dette til en ny konduktør. En mann kom til min assistanse, men han kunne ikke hjelpe mæ, og så virka ikke hannes kort på maskina heller! Og det va IKKE Skandiabanken. Toget kom, konduktøren kom ut og vi prøvde å forklare han våre problem.
Vi sa: Automaten fungerer ikke.
Han sa: Den fungerer ja, vi har ikke fått nå beskjed om at det e feil på den.
Mannen ved min side sa: Jammen, kom og se da, den funker jo ikke!
Han sa: Nei, det må være kortet ditt som e tomt.
Mannen sa: Nei! Det er det hvertfall ikke...
Han sa: Den diskusjonen tar vi ikke på toget, det får dokker ta opp med NSB.
Vi sa: Jammen, det e jo ikke noe vi kan gjøre! Ingen ting funker.
Han sa: Den diskusjonen får dokker ta med NSB, det tar vi IKKE her på toget!
Mannen ved min side ga opp mens æ ganna han nord og ned, og spredte eder og galle (inni hodet mitt), mens æ surt betalte 20 kr ekstra for billetten til Levanger, helt uten at det va MIN feil at æ ikke fikk betalt på automat....

Det e vel litt som i Ghana, NSB har monopol på togtjenester som dem i Ghana har monopol på strøm og vann, og dermed kan dem behandle kundan som dem vil og det e ikke så nødvendig med kundeservice da...

5 kommentarer

Veronica

13.11.2008 kl.22:09

Veronica tar tog fra Levanger te Trondheim. Automaten på Levanger fungere itj. Vero til konduktøren: maskina fungert itj så æ fikk itj kjøpt billettKonduktør: åjåVero: mmmKonduktør: det bli 125 krVero: eeeh, men da har du jo lagt te det ekstratillegget?Konduktørdust: jaVero: men æ sa jo at maskina va ødelagt!!Konduktørmegadust: vi har itj fått nå rapport om at maskina e ødelagt så du må nok bare betalVero: HrmfÅ så feiga æ ut å torra itj å lag nå oppstyr. Satan.

Elle-Márge

14.11.2008 kl.09:40

Hahahahaha! Elsker den kommentaren om "å ganne de nord og ned, og spre eder og galle (inni hodet mitt)"! Æ gjør d hele tia æ og! Sku ønske den ganninga kunne funke til tider, hehe.

Emi

14.11.2008 kl.13:56

haha..nei og nei..har opplevd akkurat det samme med automatene selv. For ikke mange uker siden sprang jeg som en stukken gris fra jobb for å rekke toget kl. 18 fra oslo til larvik. Jeg hadde prøvd å kjøpe billett online, men det gikk ikke. Hadde bare kort på meg. Hadde 5 minutter igjen, sto og satte inn kortet på forskjellige måter hver gang men det gikk aldri. Så mista jeg toget. Jeg er ikke så erfaren med tog så jeg husket ikke at det gikk an å betale med kort ombord. Fikk vite at man bare må sette inn kortet veldig fort og ut igjen, at det var DET jeg hadde gjort galt. Gikk det neste gang? Nei. Samme greia en gang jeg skulle fra Ski til Oslo, plutselig så tar den dumme automaten bare mynter og ikke lapper. Tull.

Pappa i Vadsø

14.11.2008 kl.20:35

Nok en NSB-billett-automat-på -Levanger-flause: Tirsdag skulle jeg og fruen reise med tog fra Levanger til Værnes og som de etterhvert svært rutinerte billett- og innsjekkings-automat-brukere vi gamlingan er blitt nærmet vi oss vidunderet med godt mot for å ta ut 2 honnørbilletter. Av erfaring visste vi at fruens Skandiabank-kort ikke var brukbart, men nei nå drev nok maskinen på med helt andre ting enn å betjene publikum gitt! Den var nok mest opptatt av å betjene seg selv uten skam. Av de ulike meldinger som vekslet fra Velkommen og sett innkort til Feil på maskinen og "Vi tar back-up - snart ferdig!" (ferdig og ferdig, fru Blom!)og lange lister med tekniske ord på engelsk. Som vanlig var konduktøren svært overrasket og hadde ikke hørt om problemet, men stolte på at vi ikke var to late togsnikere. Kjære NSB: Er disse automatene små private foretak som driver sin egen lille bissniss helt uten kontakt med dere og uten forpliktelse til å melde fra om feil slik at man slipper å måtte overbevise skeptiske konduktører hver gang de ikke funker?

Yngvild

14.11.2008 kl.23:11

Denne diskujonen tar vi ikke på bloggen, det får du ta opp med NSB. ;-)

Skriv en ny kommentar

hits