Molbo-NSB

Nu har snart lest ut boka "The imported Ghanaian" kor en ghaneser oppvokst i utlandet lufter sine frustrasjoner om Ghana og alt som gjres annerledes og for ho, p feil, uvant, drlig mte. Spesielt kan si m enig i hennes klager om kundeservice i Ghana, som e et begrep totalt ukjent for majoriteten av ghanesera. Men, det e ikke s mye bedre her i Norge, spesielt ikke p NSB.

Her e min korte, men irriterende NSB-historie

skulle ta toget til Trondheim fra Levanger. Gikk inn p stasjonen for kjpe billett, siden du m betale 20 kr ekstra i straffegebyr hvis du kjper billett p toget og ikke p automat. Dessverre ville ikke automaten ha kortet mitt, og fikk ikke kjpt billett. Maskina lste s ogs, og dem bak m i ken fikk heller ikke kjpt billett. fortalte konduktren korsn det va, og han sa med en mistenksom tone: jaaa, va det bare du som hadde problemer med den? Nei sa . Heldigvis va det mange bak m som kunne backe opp historien min. Da sku tilbake til Levanger, prvde igjen med kortet mitt, men det funka fremdeles ikke s betalte med cash p automaten og det gikk helt fint.

Dermed hadde lrt, billettautomatan liker visst ikke Skandia-bankkort. Greit, ska vre fre var fra nu av, og betale kontant. S skulle til Vrnes p tirsdag, og betalte kontant p automaten p Levanger. fikk vekslepenger, men ingen billett! Hjelp! Det jobber jo ingen p stasjonen man kan be om hjelp, s mtte se om mine medreisende kunne vre av assistanse. En mann kom, og kjpte sin billett, men han fikk MIN billett ut med vekslepengan. Fint for m, men han fikk ingen billett og mtte vel forklare s p toget, han skulle i motsatt retning...

Men det slutter ikke her. Da landa p Vrnes idag, og skulle tilbake til Levanger med toget, hadde ogs pengan klar. Men akk og ve, den automaten tok ikke cash gitt, og kortet mitt funka jo selvsagt fortsatt ikke. S der sto da, og tenkte kor moro det sku bli forklare dette til en ny konduktr. En mann kom til min assistanse, men han kunne ikke hjelpe m, og s virka ikke hannes kort p maskina heller! Og det va IKKE Skandiabanken. Toget kom, konduktren kom ut og vi prvde forklare han vre problem.
Vi sa: Automaten fungerer ikke.
Han sa: Den fungerer ja, vi har ikke ftt n beskjed om at det e feil p den.
Mannen ved min side sa: Jammen, kom og se da, den funker jo ikke!
Han sa: Nei, det m vre kortet ditt som e tomt.
Mannen sa: Nei! Det er det hvertfall ikke...
Han sa: Den diskusjonen tar vi ikke p toget, det fr dokker ta opp med NSB.
Vi sa: Jammen, det e jo ikke noe vi kan gjre! Ingen ting funker.
Han sa: Den diskusjonen fr dokker ta med NSB, det tar vi IKKE her p toget!
Mannen ved min side ga opp mens ganna han nord og ned, og spredte eder og galle (inni hodet mitt), mens surt betalte 20 kr ekstra for billetten til Levanger, helt uten at det va MIN feil at ikke fikk betalt p automat....

Det e vel litt som i Ghana, NSB har monopol p togtjenester som dem i Ghana har monopol p strm og vann, og dermed kan dem behandle kundan som dem vil og det e ikke s ndvendig med kundeservice da...

5 kommentarer

Veronica

13.11.2008 kl.22:09

Veronica tar tog fra Levanger te Trondheim. Automaten p Levanger fungere itj. Vero til konduktren: maskina fungert itj s fikk itj kjpt billettKonduktr: jVero: mmmKonduktr: det bli 125 krVero: eeeh, men da har du jo lagt te det ekstratillegget?Konduktrdust: jaVero: men sa jo at maskina va delagt!!Konduktrmegadust: vi har itj ftt n rapport om at maskina e delagt s du m nok bare betalVero: Hrmf s feiga ut torra itj lag n oppstyr. Satan.

Elle-Mrge

14.11.2008 kl.09:40

Hahahahaha! Elsker den kommentaren om " ganne de nord og ned, og spre eder og galle (inni hodet mitt)"! gjr d hele tia og! Sku nske den ganninga kunne funke til tider, hehe.

Emi

14.11.2008 kl.13:56

haha..nei og nei..har opplevd akkurat det samme med automatene selv. For ikke mange uker siden sprang jeg som en stukken gris fra jobb for rekke toget kl. 18 fra oslo til larvik. Jeg hadde prvd kjpe billett online, men det gikk ikke. Hadde bare kort p meg. Hadde 5 minutter igjen, sto og satte inn kortet p forskjellige mter hver gang men det gikk aldri. S mista jeg toget. Jeg er ikke s erfaren med tog s jeg husket ikke at det gikk an betale med kort ombord. Fikk vite at man bare m sette inn kortet veldig fort og ut igjen, at det var DET jeg hadde gjort galt. Gikk det neste gang? Nei. Samme greia en gang jeg skulle fra Ski til Oslo, plutselig s tar den dumme automaten bare mynter og ikke lapper. Tull.

Pappa i Vads

14.11.2008 kl.20:35

Nok en NSB-billett-automat-p -Levanger-flause: Tirsdag skulle jeg og fruen reise med tog fra Levanger til Vrnes og som de etterhvert svrt rutinerte billett- og innsjekkings-automat-brukere vi gamlingan er blitt nrmet vi oss vidunderet med godt mot for ta ut 2 honnrbilletter. Av erfaring visste vi at fruens Skandiabank-kort ikke var brukbart, men nei n drev nok maskinen p med helt andre ting enn betjene publikum gitt! Den var nok mest opptatt av betjene seg selv uten skam. Av de ulike meldinger som vekslet fra Velkommen og sett innkort til Feil p maskinen og "Vi tar back-up - snart ferdig!" (ferdig og ferdig, fru Blom!)og lange lister med tekniske ord p engelsk. Som vanlig var konduktren svrt overrasket og hadde ikke hrt om problemet, men stolte p at vi ikke var to late togsnikere. Kjre NSB: Er disse automatene sm private foretak som driver sin egen lille bissniss helt uten kontakt med dere og uten forpliktelse til melde fra om feil slik at man slipper mtte overbevise skeptiske konduktrer hver gang de ikke funker?

Yngvild

14.11.2008 kl.23:11

Denne diskujonen tar vi ikke p bloggen, det fr du ta opp med NSB. ;-)

Skriv en ny kommentar

hits