New Life

Community 2, nr. 1 Municipal Day Care Centre e stedet tilbringer dagan mine nu for tida.

ska vre lrer frivillig i en barnehage/nursery school i Tema. Det e en statlig drevet barnehage, d.v.s ingenting fancy, og stor forskjell i standard fra de private. Og stor forskjell i bde standard og drift fra Maurtua i Vads.

Det e vanskelig vite kor man engang skal begynne nr skal beskrive korsn statlige barnehager e, uten at det skal hres ut som helvete p jord sett med norske ya.

Hver dag startes med bnn og religise sanger, resitering av bibelvers. Deretter e det en pause der ongan fr spise mat som dem eventuelt har hadd med hjemmefra. Mange av de minste har med ris og saus, og lreran tar det ut fra matboksan demmes og setter det p fat til dem. Mens dem gjr det, tar dem en skje her og en skje der, og setter det p et fat som dem seinere serverer m, fler m ganske kjip da. Men prver snike maten tilbake til nn av ongan som ser ut som dem gjerne kunne spist litt mer. Etter pausen e det tid for undervisning. Dvs. ramse opp vers, rim, bibelvers, sanger, alfabetet og tallan fra 1-20. Pedagogikk e et fremmedord. Her e ikke barnehage bare lek og moro, her lres engelsk fra ongan e 2 r. Det lres som regel gjennom repetisjon av sanger, rim og regler dag etter dag etter dag, til ongan e fullstendig drilla. I den her barnehagen kan dem alt mulig p rams. Alt lreren trenger gjre e si de frste ordan i et rim og det strmmer ut av dem som sm soldater. Det e helt utrolig ka dem kan utenat, men problemet e jo det at dem ikke vet ka det e dem kan utenat. De minste ongan kan ikke skille de engelske ordan fra hverandre, dem bare babler i vei det dem tror dem hrer. vet ikke kor mye som forventes av ongan nr dem begynner p skole her, s kanskje min bekymring for at dem egentlig ikke vet ka dem lrer e undvendig. Men, alle ongan kan ramse opp alfabetet fra A til Z, men mistenkte dem raskt for bare kunne det i den rekkeflgen. begynte skrive enkelte bokstaver p tavla og sporte ka dem het. Det ble ganske raskt avklart at dem kan alfabetet utenat men vet ikke ka bokstavan heter. Men som sagt, dem lrer det vel p skolen. Eller lres alt bort p samme mte der og?

Her e det hvertfall ingen kjre mor. Her e det ingen dulling eller snillisme. Her brukes fysisk avstraffelse hele tiden, p onga helt ned til 2 r. Nokka som gjr m ganske fortvila, men kan ikke gjre nokka med det. Lrera e strenge, skumle damer som konstant brer rundt p en bambuspinne, og som ongan heller frykter enn respekterer. Som sagt, pedagogikk e et fremmedord, og fysisk avstraffelse av 2-3ringa har ingen poeng. Det ser man jo med engang, selv om ongen har gjort n 'galt' skjnner den ikke koffer lreren slr han etterp. Det eneste den lille stakkarn skjnner e jo at noen slr han og det liker han ikke. Det fins ikke dulling, og onga som grter blir ofte bare snakka hardt til, og kan til og med f en klaps hvis lreren syns det e tull det den grter for. har funnet ut at min rolle her e vre snill og st, trste dem som grter, og gi ongan masse positiv oppmerksomhet. Selv om ser at ikke kommer til ha mye respekt, hvertfall ikke fra de strste ongan, for slr dem ikke, og dermed har dem ingenting frykte fra m. De eldre ongan frykter heller ikke stokken virker det som, for dem herjer tulling og gjr ting dem vet dem ikke har lov til, dem vet konsekvensan e juling, dem grter nr dem fr det, men likevel e dem mer umulig enn norske onga som s vidt fr litt kjeft nr dem gjr n galt. S alle ser jo at det ikke virker sl, men lreran sir hele tia: you see, here they wont listen or behave unless we beat them.

Det e rundt 30 onga der for tida, og uten m e det 2 voksne, og en streng sjefsdame som bare e skummel, og slr enkelte umulige onga, og tar imot peng fra foreldran.

Selvflgelig fikk plassen til hres helt forferdelig ut. Ongan e kjempeste, og elsker m for dem vet dem kan klenge p m og tillate s ting dem aldri kunne gjort med noen av lreran.

blir behandla som en prinsesse av de ansatte, enda etter 2 uker. fr servert lunsj (dem spiser alle der) for m sjl ved et bord, av de fineste tallerkenan, mens de 2 andre sitter p en benk flere meter unna og spiser sammen. Dem tror det e hyggelig for m at fr den beste sitteplassen og fr sitte i fred, men det e jo egentlig ganske kjipt. Men vet at dem mener det godt. Nr prver ta del i arbeidet, ber dem m sitte ned. Men her om dagen va den ene lreren borte, s bare tok over hennes oppgaver uten at noen rakk stoppe m. Potte-treninga starter tidlig her, s toringan fyker rundt uten bleie, og det frer til en del vte truser og shortser i lpet av dagen, nr de sm har glemt komme bort til en voksen og signalisert at dem m tisse snn at dem, eller noen av de eldre ongan kan hjelpe dem av med klrne. S den her dagen fikk nrkontakt med mange snne, vaska klrne og barna, vaska opp kopper og kar, delte ut mat etc. Og de ansatte fikk hakeslepp. Og mtte rose m opp i skyan kor smart og intelligent og flink va, som hadde observert dem og sedd ka dem gjor hver dag, og gjor det samme som dem. Det e mange forskjellige holdninger til hvite i Ghana. En av dem e at hver lille ting en hviting presterer gjre, blir sett p som en enorm bragd, og masse ufortjent skryt flger. Det fr d til fle d ganske dum. Som en gang da bodde i Kumasi sjokkerte min vertsmor med det faktum at kunne tre en snor gjennom en gardin ved bruke en stor sikkerhetsnl i enden av snora for gjre det enklere: 'Who taught you how to do that???' Mtte vel bare svare: min mor. Selvflgelig e det ikke s forferdelig, bare litt komisk, og du fler d litt som en hjelpels fjott nr dem fr sjokk hvis klarer den minste ting sjl. M le litt inni m. Heldigvis for m har den ene lreren snart 3 uker ferie, og da fr virkelig kommet inn i gjengen for da har dem faktisk litt bruk for m.

Selv om barna fr mye negativ oppmerksomhet fra lreran, har dem en herlig mte rose dem foran alle nr dem gjr n bra. Nr dem driver og ramser opp riman og versan demmes, spr dem ofte kem som kan gjre det aleina. Da str dem opp aleina og ramser opp det dem kan. Det blir belnna med at lreren roper: Clap for him/her!! Og s klapper alle barna i takt: klappklapp klappklappklapp klapp.. i den rytmen. Det gjor vi p videregende i Kumasi ogs, men man ser kor mye det betyr for en 4-5-6ring bli rost av en voksen foran alle de andre ongan. Positiv oppmerksomhet fr dem til yte, skjnner ikke koffor ikke lreran utnytter det mer! Da oppnr dem det dem vil, at ongan lrer og deltar..

Her om dagen va vi ute i skolegrden p morran og lekte ringleker som lurer dem til lre engelsk p en morsom mte, og det va herlig. I stedet for sitte inne i det trasige rommet og ramse opp kjedelige bibelvers, va dem ute og lekte s, og lreren lekte med dem- og dem hadde det s artig.

S det e ikke helvete p jord. Bare enkelte daga fles det som det. Men kan vel trste m med at snn har de fleste ghanesera opplevd skolegangen sin, og snn e det i de fleste statlige institusjoner, selv om iflge en ny lov om at det ikke ska brukes fysisk avstraffelse i statlige skoler og barnehager. Det ble nu folk av de fleste her ogs. Men hadde en norsk onge blitt utsatt for samme behandling plutselig hadde den vel blitt skada for livet tenker .

Andre ting.. I dag va igjen p mitt favorittsykehus, for klage mer om hodepine som ikke gr vekk + brystsmerter + tett neste +++. En siste sjanse kunne vel legen f tenkte . Min faste indiske lege va dessverre ikke der og endte opp hos en gammel ghanesisk mann. tenkte at det kanskje kunne vre positivt, for inderen syns jo bare va stressa. ramsa opp symptoman til han, han lytta faktisk p brystet mitt, men hrte ingenting og begynte dermed sprre:

Are you under any stress? Are you pregnant? Are you in a serious relationship with someone? Are the two of you having problems? Do you smoke marihuana? Do you sniff anything/take drugs? Do you miss your parents? ?. Og s videre. Nei nei nei, va svaran han fikk. Han konkluderte med at va stressa, og at burde hvile. Mye. 3 besk hos leger p samme sykehus og HVER gang fr diagnosen 'stressa'. I tillegg til ikke ta m alvorlig, kunne han fortelle at veide for mye for min alder og burde bynne trimme. Takk skal du ha. Siden frste gangen va hos lege der, har faktisk gtt NED 5kg. duste-lege, det la han ikke merke til nei. Bestemte m for ta med m journalen min og neste gang dra til et anna sykehus. Men gi m journalen, det gikk ikke. kunne IKKE f den. Heldigvis va en av Eddy sine teatervenna der, jobba der, rettere sagt, og ho dro m med inn til en fyr som satt m ned og sporte koffer ikke kunne prve se en anna doktor og koffor ville ta med m journalen og blablabla. vil bare ha journalen min!!!! f den! Fr dokker fr se en slem hviting. Hadde ikke Eddy stdd der, hadde nok blitt frekkere enn det va tjent med, men men. Vi kom til enighet om at kunne kopiere journalen. Vi gjorde det, og dro derfra og har ingen planer om komme tilbake, hvis ikke har malaria, for det e det eneste stoler p at en ghanesisk lege ikke har n problemer med diagnostisere.

Vi blir snart husls ogs. Vi trodde vi sku f bo her til dro, men ups, plutselig ska Kwabena bruke rommet vrs til kontor, og nu m vi p husjakt igjen. Forrige husjakt gikk jo meget drlig, vi fant jo ingenting. Men nu ska vi visst prve i Tema, s fr se korsn det gr. Mor og far kommer 22. oktober og vi hper vre bosatt da. det va vel for godt til vre sant f bo her gratis, med alle fasilitetan som e her i huset fra fr.


nu skal vi til joe og lage fufu til han og en norsk student fra Afrikastudier paa NTNU. ;)

n kommentar

Siljz

02.10.2007 kl.18:26

katti kommer d bilda??:P

Skriv en ny kommentar

hits